لطفا در مورد حجاب و ضرورت آن در عصر حاضر توضیح دهید.
در مورد حجاب مسائل و موضوعات مختلفی نظیر تاریخچه آن در اقوام و ملل مختلف ، اهمیت و ضرورت حجاب بر اساس مبانی دینی و كاركرد های فردی و اجتماعی و آثار مختلفی كه در سلامت فرد و جامعه دارد و...كه به اختصار مطالبی بیان می شود :
تاریخچه حجاب:
لباس پوشیدن سابقهای به اندازه حیات انسان دارد و جز پیروان یكی از مكاتب فكری كه بر لزوم برهنه زیستی پای میفشارند،(1) همه افراد به نوعی آن را تجربه میكنند. این پدیده، به رغم ارتباطش با خصوصیات مختلف فردی و اجتماعی انسان، دست كم به سه نیاز وی پاسخ میدهد:
- حفاظت در سرما و گرما و برف و باران
- حفظ عفت و شرم
- آراستگی، زیبایی و وقار
این نوشتار به بررسی معنای حجاب اسلامی و دلیلهای ضرورت آن میپردازد. [حدود پوشش در اسلام] و نیز نوع پوششهایی كه پیشوایان دین سفارش یا نكوهش كردهاند، در شمارههای آینده بررسی خواهد شد.
رابطه حجاب و پوشش اسلامی
[حجاب] به معنای پرده، حاجب، پوشیدن و پنهان كردن و منع از وصول است.(5) این واژه تنها به معنای پوشش ظاهری یا پوشاندن زن نیست و در اصل به مفهوم پنهان كردن زن از دید مرد بیگانه است. بدین سبب، هر پوششی حجاب نیست. حجاب پوششی است كه از طریق پشت پرده واقع شدن تحقق یابد؛ ولی بر خلاف تصور عموم و نیز آنچه مشهور است، آیه حجاب(6) در قرآن [وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ...؛(7) چون از زنان پیغمبر(ص) متاعی خواستید، از پس پرده بخواهید]. درباره زنان آن حضرت و بیشتر به منظور مسائل سیاسی و اجتماعی فرود آمده است(8) نه پوشش زن در مقابل نامحرم. به كارگیری كلمه [حجاب](9) در خصوص پوشش زن اصطلاحی نسبتاً جدید است و همین سبب گردیده بسیاری گمان كنند اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود؛(10) یا مثل [ویل دورانت] بگویند: [این امر خود مبنای پرده پوشی در میان مسلمانان به شمار میرود]؛(11) و یا مدّعی شوند حجاب به وسیله ایرانیان به مسلمانان و اعراب سرایت كرده است؛ در حالی كه آیات مربوط به حجاب (پوشش اسلامی زنان در مقابل نامحرمان) قبل از مسلمان شدن ایرانیان نازل شده است. در عهد جاهلیت نیز - همان طور كه ویل دورانت میگوید(12) و كتب تفسیر شیعه و سنی(13) تأیید میكند - اعراب چنین پوششی نداشتند و عادتشان تبرّج و خودنمایی بود كه اسلام آن را ممنوع ساخت: [وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی.](14)
آنچه از قدیم به ویژه نزد فقها در بحث نماز (كتاب الصلوة) و ازدواج (كتاب النكاح) رواج داشته، واژه [ستر] و [ساتر] به معنای پوشش و وسیله پوشش زن در مقابل نامحرمان بوده است. بنابراین، وظیفه پوشش اسلامی بانوان به معنای حبس و زندانی كردن و قرار دادن آنان پشت پرده و در نتیجه عدم مشاركت این گروه عظیم در فعالیتهای اجتماعی نیست. این وظیفه بدان معنا است كه زن در معاشرت با مردان بدنش را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد و مشاركتش در فعالیتها بر اصول انسانی و اسلامی استوار باشد.(15)